Prawo konkurencji – co to jest i dlaczego ma znaczenie?
Prawo konkurencji to gałąź prawa gospodarczego, która ma na celu ochronę wolnej konkurencji na rynku. Przepisy te zapobiegają nadużyciom pozycji dominującej, niedozwolonym porozumieniom między przedsiębiorcami (tzw. zmowom cenowym) oraz nieuczciwym praktykom rynkowym.
Prawo konkurencji działa zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym – podstawowe regulacje znajdziemy w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów oraz w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. W Polsce organem odpowiedzialnym za jego egzekwowanie jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Jakie działania naruszają prawo konkurencji?
Do najczęstszych praktyk naruszających prawo konkurencji należą:
- zmowy cenowe – uzgadnianie cen między konkurentami,
- podział rynku – ustalanie terytoriów, na których firmy nie konkurują ze sobą,
- nadużycie pozycji dominującej – np. sztuczne zaniżanie cen, by wyeliminować konkurencję,
- nieuczciwa reklama – wprowadzająca w błąd lub wykorzystująca renomę innej firmy,
- porozumienia ograniczające konkurencję – jawne lub ukryte umowy między firmami, które zakłócają równowagę rynkową.
Dowiedz się, jak możemy Ci pomóc – sprawdź ofertę!
Więcej informacji znajdziesz na stronie UOKiK
Jakie sankcje grożą za naruszenie prawa konkurencji?
Naruszenie prawa konkurencji może skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami:
- karą finansową sięgającą nawet 10% rocznego obrotu firmy,
- unieważnieniem zawartych porozumień,
- odpowiedzialnością osobistą menedżerów (w tym zakazem pełnienia funkcji kierowniczych),
- przymusowym podziałem przedsiębiorstwa (w skrajnych przypadkach).
W przypadku podejrzenia naruszenia, UOKiK może przeprowadzić kontrolę z zaskoczenia oraz nałożyć karę również za brak współpracy podczas postępowania.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Prawo konkurencji chroni rynek i przedsiębiorców, a prawo konsumenckie – interesy klientów.
Tak – nawet nieświadome działania mogą zostać uznane za naruszenie. Warto każdą współpracę konsultować z prawnikiem.
Każdy – konkurenci, konsumenci, a także byli pracownicy.
Tak – każdy podmiot gospodarczy, niezależnie od skali działania, musi przestrzegać zasad konkurencji.
Tak – np. porównawcze reklamy, które wprowadzają w błąd lub szkalują konkurencję.
Słowniczek pojęć
Prawo konkurencji – zbiór przepisów mających na celu ochronę uczciwej konkurencji na rynku.
UOKiK – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, nadzorujący przestrzeganie przepisów.
Pozycja dominująca – sytuacja, w której przedsiębiorca może działać niezależnie od konkurencji i klientów.
Zmowa cenowa – nielegalne porozumienie między konkurentami dotyczące cen.
Postępowanie antymonopolowe – procedura wszczynana przez UOKiK w razie podejrzenia naruszenia przepisów konkurencji.